Luis Virt |
Çikaqo
Sosiologiya məktəbinin təmsilçisi Luis Virtin “Urbanizm həyat tərzi kimi”
kitabının 3cü hissə “Urbanizm nəzəriyyəsi”-ndən bir parça:
Şəhər
mövzusuna həsr olunmuş ədəbiyyatın əksəriyyətində, şəhər haqqında ictimai
varlıq olaraq bizə mövcud olan məlumatları sistematik şəkildə təqdim edən
urbanizm nəzəriyyəsini boş yerə axtarmalı idik. Düzdür, tarixi inkişaf və dövri
proses kimi qəbul edilən şəhər böyüməsi kimi xüsusi problemlər haqqında mükəmməl
bir nəzəriyyə hazırlaya bilmək kimi üstünlüyümüz var; sosioloji əhəmiyyətə
malik kəşfləri və şəhər həyatının çoxsaylı fərdi aspektlərini əks etdirən
empirik tədqiqatları özündə cəmləşdirən geniş bir ədəbiyyat mövcuddur. Lakin şəhərə
həsr olunmuş tədqiqat axını və dərsliklərin getdikcə artmasına baxmayaraq, hələ
də empirik tətqiqatlarda öz əksini tapan, şəhərin sosioloji tərifində əksini
postulatlar toplusundan çıxarıla bilən və ümumi sosioloji biliklərimizdən,
bunun səbəbini tapmaq mümkün olan möhkəm fərziyyələr mövcud deyil. Əlimizdə
olanların hamısından, şəhərsalmanın sistematik nəzəriyyəsinə ən yaxın olan Maks
Weberin “Şəhər” oçerki və Robert E. Parkın “Şəhər: şəhər mühitində insan
davranışının öyrənilməsinə dair təkliflər” adlı unudulmaz məqalələrini misal
kimi göstərmək olar. Lakin hətta bu möhtəşəm əsərlər belə səmərəli tədqiqatın əsas
götürülə biləcəyi nizamlı və ardıcıl nəzəri konsepsiyanı təşkil etmir.
Maks Veber |
Robert Park |
Sonradan,
şəhərin bəzi fərqli xüsusiyyətlərini vurğulamağa çalışacağıq və sonra ümumi
sosioloji nəzəriyyə və empirik tədqiqat işığında nəyin nəticələrinin və ya digər
xarakterik xüsusiyyətlərinin meydana gəldiyini göstərəcəyik. Beləliklə,
urbanizm nəzəriyyəsini təşkil edən bir sıra əsas tezisləri əldə etməyə ümid
edirik. Bu fərziyyələrin bəziləri artıq çoxsaylı tədqiqatların materialları ilə
dəstəklənə bilər, digərləri fərziyyə kimi qəbul edilə bilər, bunun lehinə daha
dəqiq və hərtərəfli yoxlanmanı tələb edən ilkin məlumatlar mövcuddur. Ümid
edirik ki, belə fəaliyyət ən azından hal-hazırda şəhər haqqında sistematik
biliklərimizi və hansı fərziyyələrin sonrakı araşdırmalarımız üçün daha əhəmiyyətli
və məhsuldar hesab edilməli olduğunu göstərəcəkdir.
Urbanist
sosioloqunun əsas vəzifəsi adətən çox sayda heterogen individlərin nisbətən
sabit və kompakt yaşayış yerlərində yaranan ictimai fəaliyyət və təşkilat formalarını
müəyyənləşdirməkdir. Bununla yanaşı, urbanizmin özünə uyğun şərtlər olduqda ən
xarakterik və kəskin formasını alacağı qənaətinə gəlmək də lazımdır. Sosium nə
qədər böyükdürsə, daha sıx yaşayır və bir o qədər də heterogen deyilsə,
urbanizmin xüsusiyyətləri bir o qədər güclü şəkildə özünü biruzə verəcəkdir.
Sosial sahədə müəyyən inistutların və təcrübələrin başlanğıc yaranma səbəbləri
bu problemləri həll etmək deyildi və şəhər həyat tərzi lazımi şərtlərə tamamilə
yad olan şərtlərdə yaranırlar.
Yəqin ki,
şəhərin tərifinə daxil etdiyimiz əsas şərtlərin seçimini necəsə əsaslandırmalısınız. Biz gərəksiz fərziyyələri çox yükləmədən, eyni
zamanda mümkün qədər geniş və denotativ hala gətirməyə çalışdıq. Şəhərin
formalaşması üçün sayca böyük əhalinin lazım olduğunu söyləyərək, əlbəttə ki,
müəyyən bir əraziyə nisbətən çox sayda, yəni yüksək əhali sıxlığını nəzərdə
tuturuq. Bununla yanaşı, çox sayda və yüksək əhali sıxlığını ayrı amillər hesab
etmək üçün vacib səbəblər var, çünki bunların hər biri çox fərqli sosial nəticələrlə
əlaqəli ola bilər. Eynilə, əhalinin sıxlığı ilə yanaşı, şəhərsalmanın ayrılmaz
və ayrı bir meyarı olaraq heterogenliyini də vurğulamaq zərurəti şübhə altına
alına bilər, çünki fikir ayrılıqlarının populyasiyanın artmasına görə
çoxalacağını gözləmək təbiidir. Bu meyarı qorumaqla deyə bilərik ki, şəhər əhalinin
heterogenliyini bu dərəcədə və çox sayda qanunauyğunluqla tam izah edilə bilməyən
və ya normal paylanma əyrisi ilə adekvat şəkildə təmsil oluna bilməyəcəyini
göstərir. Şəhər əhalisi öz demoqrafiyasını təmin etmədiyi üçün (red. Azərbaycanda
da bu situasiya özünü göstərir, lakin vəziyyət bir az fərqlidir.) digər şəhərlərdən,
kənd yerlərindən və başqa ölkələrdən gələn miqrantlar hesabına dolmaq məcburiyyətində
qalır. Beləliklə, tarixən şəhər irqlərin, xalqların və mədəniyyətlərin əritmə
sobası və yeni bioloji və mədəni hibridlərin yaranması üçün ən əlverişli
yetişdirmə yeri olmuşdur. O nəinki fərdi fərqlərə dözdü, hətta mükafatlandırdı.
O dünyanın müxtəlif guşələrindən olan insanların eyni olmasına görə yox,
bir-birlərindən fərqli və buna görə də faydalı olduqları üçün bir araya gətirdi.
Müşahidələr
və tədqiqatlara əsaslanaraq qrup həyatının a) demoqrafiyası, b) onun sıxlığı və
c) sakinlərin heterogenliyi ilə əlaqəsi barədə bir sıra sosioloji mülahizələr
formalaşdırıla bilər.
Yaşayış məskəninin
ölçüsü
Hələ
Aristotelin "Siyasət" əsəri ərsəyə gələn dövründən bəri, əhalisinin
sayı müəyyən bir həddə çatan bir qəsəbədə sakinlərin aralarındakı münasibətlərə
və şəhərin xarakterinə təsir göstərdiyi qəbul edildi. Yuxarıda göstərildiyi
kimi çox əhali daha geniş diapazon fərqli fərdləri ifadə edir. Bundan əlavə,
qarşılıqlı əlaqə prosesində nə qədər çox fərd iştirak edərsə, potensial
differensasiyası da bir o qədər çox olar. Nəticə etibarı ilə kənd camaatından
daha çox şəhər cəmiyyəti içərisində şəxsiyyət xüsusiyyətləri, peşələri, mədəni
həyatı və fikirlərindəki dəyişkənliyin daha geniş olacağını demək olar.
Buradan
belə bir nəticəyə gəlmək olur ki, bu cür dəyişikliklər vətəndaşların dəri rəngi,
etnik mənşəli, iqtisadi və sosial vəziyyətinə, zövqünə və üstünlüklərinə görə məkan
bölgüsü mənbəyinə çevrilir. Cəmiyyət üzvlərinin mənşəyi və şəxsi tarixi
baxımından bir-birindən fərqli olan qohumluq və qonşuluq əlaqələri, ortaq bir
xalq ənənəsi şəraitində bir çox nəsillər boyu birlikdə yaşamaqla yaranan hisslər
ən yaxşı halda nisbətən zəifdir, əksinə tamamilə yoxdur. Belə şəraitdə ənənəvi
cəmiyyətin birliyinin dayandığı həmrəylik bağları rəqabət və rəsmi nəzarət
mexanizmləri ilə əvəz olunur.
İcma
sakinlərinin sayı bir neçə yüz nəfərdən çox olduqda, cəmiyyətin hər bir üzvü hər
kəsin şəxsən tanıma fürsətini itirir. Bu faktın sosial əhəmiyyətini nəzərə
alaraq Maks Weber qeyd etdi ki, sosioloji baxımdan böyük bir əhali və yüksək əhali
sıxlığı, bir qayda olaraq, qonşu cəmiyyət üçün xarakterik olan sakinlər
arasında qarşılıqlı şəxsi tanışlığın olmaması deməkdir. Nəticə etibarilə, əhalinin
artması sosial əlaqələrin xarakterində bir dəyişiklik deməkdir. Simmelin qeyd
etdiyi kimi, saysız-hesabsız insanlarla davamlı xarici münasibətlər kiçik şəhərcikdəkinə
uyğun olsaydı, yəni demək olar ki, qarşınıza çıxan hər kəsi tanısaydınız və
hamı ilə birbaşa əlaqəniz olsaydı, daxili dünyanız atomlarına kimi dağılardı və
daxili vəziyyətin normal olması qeyri-mümkün olardı.
Fərdlər
kimi tam təmasda olmağın mümkün olmadığı şəraitdə qarşılıqlı vəziyyətdə olan
insanların sayının artması, insan münasibətlərinin seqmentləşməsini yaradır, bəzən
şəhər şəxsiyyətinin "şizoid" xüsusiyyətini izah etmək üçün şəhərlərin
zehni həyatını tədqiq edənlər tərəfindən xatırlanır. Bu, şəhər sakinlərinin kəndlilərdən
daha az tanışlarının olduqları demək deyil (bəlkə də əksinə); əksinə, gündəlik
həyatda gördükləri və məşğul olduqları insanların sayına nisbətdə daha kiçik
bir hissəni tanıdıqlarını və o qədər də yaxından tanımadıqlarını göstərir. Bir
qayda olaraq, vətəndaşlar bir-birini çox seqmental rollarda görürlər. Onların həyati
ehtiyaclarını qarşılamaqda, əlbəttə ki, kənd sakinlərindən daha çox sayda
insandan asılıdır və konkret şəxslərdən yox, daha çox çoxsaylı mütəşəkkil dəstədən
asılıdırlar və bu asılılıq digərinin fəaliyyət dairəsinin son dərəcə dar tərəfi
ilə məhdudlaşır. Məhz buna görə də, birinci yox, ikinci dərəcəli əlaqələrin
vacib olduğu söylənilir. Şəhərdəki təmaslar, üz-üzə baş versələr də, simasız, səthi,
ani və seqmentlidir. Beləliklə də, şəhər sakinlərinin münasibətlərində göstərdikləri
gizlilik, laqeydlik və şübhə, özlərini başqalarının şəxsi iddialarından və gözləntilərindən
qorumaq üçün bir vasitə kimi görülə bilər. Şəhər sosial əlaqələrinin səthi,
anonim və ötəri olması, ümumiyyətlə şəhər sakinlərinə aid olan incəliyi və
rasionallığı dərk etməyə imkan verir. Münasibətlərimiz, adətən, dostlarımızın həyatımızda
oynadığı rolun, əksər hallarda bizim məqsədlərimizə çatmaq üçün bir vasitə
hesab etdiyi mənada faydalara əsaslanır. Demək, fərd bir tərəfdən müəyyən dərəcədə
azadlığa qovuşur və ya ona yaxın olan qruplar tərəfindən fərdi və emosional nəzarətdən
azad olur, digər tərəfdən inteqrasiya olunmuş cəmiyyətdə həyatı müşayiət edən
özünü ifadə etmə, mənəviyyat və mənlik rahatlığını itirir. Bu, texnoloji bir cəmiyyətdə
müxtəlif sosial pozulmaları izah etməyə çalışan Durkheimin danışdığı anomiya vəziyyətini
və ya sosial boşluq halını meydana gətirir.
Emile Dunkerheim |
Tərcümə
edən: Rövşən Nəzərov
Mənbə: archspeech.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий